Post Description
Een kruising tussen Arena en Dream Theater, zo wordt de Zweedse progmetal-groep Andromeda vaak omschreven, en ik kan me daar absoluut bij aansluiten. Na 4 studio-albums werd het stilaan tijd voor de opname van een dvd, er werd gekozen voor een ?theater? in Polen tijdens de Chimera-toer in 2006. Deze locatie kan best vergeleken worden met de Cirque Royal in Brussel, niet onmiddellijk een zaal waar je een progressieve metal-act zou verwachten. Alle pogingen van zanger David Fremberg ten spijt komt het publiek tijdens dit nochtans uitstekend optreden op geen enkel moment in vervoering, op enkele ?exuberante? uitzonderingen na. Zitplaatsen nopen nou ook niet echt tot groot enthousiasme en de toeschouwers ondergaan het gelaten en beantwoorden al dat moois op het podium met een beleefd applaus.
Tot daar het enige minpuntje van dit live-optreden, want voor de rest speelt Andromeda de pannen van het dak. David Fremberg brengt vocaal een uitstekende prestatie, veel zangers in het genre kunnen hier nog wat van leren. Op keyboards laat Martin Hedin vingervlug werk horen, vooral in samenspel met het gitaarwerk van Johan Reinholdz. De ritmesectie wordt verzorgd door bassist Fabian Gustavsson en vooral de ongelooflijke creatieve en technisch sterke drummer Tomas Lejon, die ook al formidabel werk levert bij A.C.T. Maar de sound wordt toch vooral bepaald door blonde god Johan Reinholdz, die hier een aantal indrukwekkende gitaarsolo?s ten beste geeft. Het resultaat van al dat individueel talent wordt dan nog sterk samengebald in een reeks sterke composities, waarvoor de jongens geput hebben uit al hun studio-albums. Het is dan ook een soort ?best of? geworden, voor wie Andromeda nog niet kent een ideale gelegenheid dus om dit hiaat op te vullen. En de echte symfomaan moet ook maar eens een poging ondernemen, want dit is zeker geen ?pure metal?.
De Poolse technici hebben overigens ook uitstekend werk geleverd, het camerawerk is flitsend en aangenaam om naar te kijken, dankzij mooie beeldovergangen. De montage en de belichting kunnen moeilijk beter en het geluid is van hetzelfde niveau, je kan trouwens kiezen tussen 2.0 en 5.1 Surround.
Ook de extra’s mogen gezien worden, er zijn interviews met een aantal bandleden, Zweden staan nu niet onmiddellijk bekend als echte praatvaren, maar zo kom je toch nog iets te weten. Er zijn ook beelden van hun toernees (o.a. in Nederland) en van de voorbereidingen van de dvd-opname. Voeg daarbij nog wat foto’s, biografieën, discografie en je begrijpt dat deze dvd echt alles over de groep blootlegt.
Vergeet dus maar het kleine puntje van kritiek aan het begin (daar kunnen de bandleden trouwens niks aan verhelpen) en koop dit dvd-pareltje, je zal het je niet beklagen.
Comments # 0