<< MP3 Normaal ( 66 nummers )
Normaal ( 66 nummers )
Category Sound
FormatMP3
SourceCD
BitrateVariable
GenreDutch
TypeAlbum
Date 1 decade, 4 years
Size 484.05 MB
Website https://nzbindex.nl/search/?q=Normaal+%28+66+nummers+%29
Sender Ronneke (NPGR7g)                
Searchengine Search
NZB NZB
Number of spamreports 0

Post Description

Normaal is een Nederlandse popgroep die als de grondlegger van de boerenrock wordt gezien. De groep werd eind 1973 door Bennie Jolink (Buizen Beernd) en Jan Manschot (Brekken Jan Schampschot) opgericht.
De bezetting was (tot na het optreden in Lochem op de Popmeeting in 1975) Bennie Jolink (Boozin' Bennie (dat later Buizen Beernd werd) , Ferdi Joly (Fast Fender Fucker (later Frederik Puntdroad), Jan Manschot (Brekken Jan Schampschot), Willem van Dijk en Jan Kolkman.In de maanden dat de heren repeteerden bedachten de heren zich ook dat ze nog geen naam hadden voor hun bandje. Tijdens het brainstormen naar een goede bandnaam kwamen er allerlei rare en ingewikkelde namen naar boven. Maar de heren wilden niks te maken hebben met intellectuele gedoe. Op een goede dag had Ferdi Joly een naam bedacht en nam deze mee naar de oefenruimte. En die dag was er weer discussie over een naam, waarop Ferdi zei "Ik heb wel een naam, maar dat zal wel niks zijn". Hij verfrommelde het papiertje en gooide het in de prullenbak. Ben Jolink die dit aanzag liep naar de prullenbak toe, haalde het papiertje tevoorschijn en begon het te lezen. De andere leden, die nog steeds zaten te ouwehoeren over een naam hadden niks in de gaten. Totdat Ben ineens zei "Jongens stop maar.. Dit is het". Ben had het eerste eureka-gevoel. Normaal is de de naam die hun bandje voortaan zal dragen. Op 19 april 1974 spelen ze hun eerste optreden als "Amusementsorkest Normaal" (met een repetoire van maar liefst 10 nummers). De band is afkomstig uit de Achterhoek en zingt in het lokale dialect (het Achterhoeks). Hun fans noemen zichzelf anhangers en staan als bijzonder trouw te boek. De tournees die zij organiseren heten 'veldtochten' en zijn concerten die vaak in grote tenten worden gegeven ("De super-tent toer"). Drank, dames, feestvieren (of in Normaal-spraak: høken, daldeejen, brekken en angoan) maar ook de Achterhoekse mentaliteit zijn thema's die in de teksten naar voren komen.
Ook het rijden op motoren is een belangrijk tijdverdrijf. Verschillende leden uit de band hebben ernstige motorongelukken overleefd. Hun eerste hit Oerend Hard gaat over motorrijden en een daaropvolgend ongeluk, in de omgeving van 't Hengelse Zand, een bosrijk gebied bij het Achterhoekse plaatsje Hengelo. In 2007 kwam hun 29ste album uit.Normaal is de band met de meeste Top 40-hits zonder dat ze een nummer 1 hit gehad hebben. Desondanks kreeg Bennie Jolink een Edison voor het complete oeuvre van Normaal uitgereikt in het tv-programma De Wereld Draait Door. In het voorjaar van 2009 kwam er een bluesalbum van Normaal uit, op vinyl, getiteld "De Blues eLPee". In 2010 vierde de band het 35-jarig bestaan en verscheen het boek Ik zeg oeh... 35 jaar deurdonderen. Eind 1973 pikte Jan Manschot de toen voor hem bijna onbekende Ben Jolink op tijdens een autorit vanaf studentenstad Enschede op weg terug naar de Achterhoek. Al rijdend in Jans oude Lelijke Eend, deden ze hun beklag over de opkomende disco en de toentertijd zeer populaire glitterrock. Jan Manschot drumde een blauwe maandag en Ben Jolink bleek zijn frustraties over zijn verblijf in Amsterdam in dichterlijke liedjes te hebben omgezet en had zijn airbrush ingeruild voor een gitaar. Ze besloten een band op te richten. Gitarist Ferdy Jolij (Frederik Puntdroad) die net als Jan en Ben ook in Enschede gestudeerd had, en later bassist Willem Terhorst (Wimken van Diene) werden de andere leden van de band. Later ook zouden de mannen van het eersteuur nog samen spelen. De titels plus de teksten die Jolink zingt op die cassette zijn echter de originele teksten en titels. Nadat de band enige tijd gerepeteerd had kregen ze het voor elkaar om via de toenmalige zwager van Bennie Jolink, Joost Callier, op te kunnen treden op het toen al legendarische Lochem Popfestival (De Popmeeting), dat traditioneel op Hemelvaartsdag gehouden werd. Vele dauwtrappende plattelandsjongeren kwamen op dit festival af en Normaal begon als openingsband van die dag om een uur of 9 's ochtends te spelen. Na enkele Nederlands- en Engelstalige nummers zette de band een blues in. De openingszin van die blues vestigde de naam van de band voorgoed. Het 'Ik zat laatst te driet'n op de plee' sloeg in als een bom en het publiek was op slag wakker. Bennie Jolink had toen het eurekagevoel, dit moeten we doen, Achterhoeks, weg met die Engels- en Nederlandstalige nummers. Niet veel later brak de band definitief door met de hit Oerend Hard. Begin jaren '90 werd een optreden van Normaal verhinderd door de burgemeester van Terschelling. Toen zijn de mannen van Normaal er toch heengegaan, maar dan onder de naam H.A.L.V.U. (Høkers Aller Landen Verenigt U) en hebben onder die naam toen opgetreden, en ze zijn bij de burgemeester op bezoek geweest. In juni 2006 kreeg de band landelijke publiciteit omdat de SGP-fractie in de gemeente Staphorst een gepland concert in die plaats wilde verbieden, wegens grof taalgebruik en aanmoediging tot alcoholmisbruik.

Comments # 0