Post Description
W.F.Hermans schreef ooit dat de zelfmoordenaar nooit het genoegen van zijn eigen daad zou kunnen smaken. De vraag is natuurlijk of de zelfmoordenaar daar enig belang aan hechtte toen hij zijn definitieve levenskeuze nam. Veel zelfmoordenaars zou ik niet de nasleep van hun vrijheidskeuze gunnen. Het alles overkoepelend onbegrip immer gericht op egoïsme en hypocrisie is wat overblijft van een persoon die het in de laatste periode van zijn leven heel moeilijk gehad moet hebben. "Zonder de gedachte aan zelfmoord had ik me allang van kant gemaakt" stelde Emil Cioran treffend. De mogelijkheid te beschikken over je eigen leven is eigenlijk het enige dat de mens enige vrijheid geeft en het leven in tijden van misère enigszins draaglijk maakt.
Comments # 0