Post Description
Doug Sahm & The Sir Douglas Quintet - The Best Of (1968-1975)
Tracklist :
01 Mendocino 2:38
02 Sunday Sunny Mill Valley Groove Day 3:26
03 I'm Glad For Your Sake (But I'm Sorry For Mine) 3:39
04 Texas Me 2:36
05 You Never Get Too Big And You Sure Don't Get Too Heavy That You Don't Have To Stop And Pay Some Dues Sometime 3:18
06 Song Of Everything 4:04
07 Catch The Man On The Rise 2:18
08 At The Crossroads 4:37
09 In The Dark 3:00
10 Nuevo Laredo 2:40
11 I Wanna Be Your Mama Again 2:20
12 I Don't Want To Go Home 2:42
13 Be Real 2:34
14 Papa Ain't Salty 3:49
15 The Gypsy 3:32
16 Wasted Days And Wasted Nights 3:37
17 Michoacan 3:20
18 Westside Blues Again 6:17
19 (Is Anybody Going To) San Antone 3:01
20 Texas Tornado 2:51
21 Baby, Let's Go To Mexico 2:42
22 I'm Not That Kat Anymore 3:14
*** De Douglas uit het gezelschap is Doug Sahm, een zanger-gitarist die bij de oprichting van het kwintet zijn sporen al heeft verdiend in de Texaanse muziek. Dat geldt evenzeer voor Augie Meyers. Zij vormen samen de creatieve spil van Sir Douglas Quintet, hoewel het nergens tot egotripperij komt. De muziek van het kwintet kenmerkt door een fraaie harmonie van doorgewinterde muzikanten, zonder dat er iemand op de voorgrond treedt. Doug is de leadzanger van het gezelschap, maar Augie is niet minder prominent met zijn orgel. Dit instrument wordt vaak uitgescholden voor een Farfisa, maar is in werkelijkheid een Vox Continental. De groep komt uit een streek die rijk is aan verscheidene culturen en al die stromingen zijn vertegenwoordigd in hun muziek. De groep ontwikkelt als het ware het Texmex-genre, maar er zitten ook invloeden in uit de Balkan. Het is 1965 en de Beatlemania is op zijn top en dus wordt er door wat handige producers een rock-draai gegeven aan de muziek van Sir Douglas Quintet. Ze hebben zelfs even dezelfde haardracht als de Liverpudlans, maar ontwikkelen al snel hun eigen stijl. 'She's About A Mover' is in 1965 het eerste succes van de groep. Een geheide hit in Amerika, in Europa slechts opgepikt in de 'underground'. In Nederland groeit het ogenschijnlijk simpele 'Mover' uit tot een favoriet van menig Nederbeat-band. Het succes wordt in 1966 dunnetjes over gedaan met 'The Rains Came', maar dan is het even twee jaar stil. Niet dat de muzikanten een 'sabbatical' hebben, bijna het tegenovergestelde! In 1968 maakt de groep haar rentree met 'Mendocino' en dat wordt ook aangekondigd in het intro van het liedje.
Gedurende 1969 brengt de groep een aantal singles uit, waarvan 'Dynamite Woman' nog een vaderlandse top 15-hit is, maar in 1972 is het even voorbij met de pret. Zowel Sahm als Meyers maken elk solo-platen, maar op de meest onverwachte tijden komt de groep weer bijeen. In Nederland heeft de groep niet alleen een schare devote fans gekregen dankzij hun hits uit 1969, maar ook omdat de VPRO hen op de voet volgt. Hetzelfde werk dat The Byrds in de vroege jaren zeventig en The Flying Burrito Brothers in de schijnwerpers heeft gezet, wordt ook gedaan voor Sir Douglas Quintet. Zo verschijnt in 1975 een exclusieve Nederlandse single, die echter geen hit wordt. In 1981 verschijnt een exclusieve Engelse EP, die eveneens geen zoden aan de dijk zet. Toch staan Sahm en Meyers in de jaren negentig nog heel even in de volgspots als ze de Texas Tornados vormen met Freddy Fender en Flaco Jiminez. Doug Sahm overlijdt op 18 november 1999 aan een hartaanval in een motel in Taos, New Mexico. Augie Meyers zet echter de traditie en de naam voort.
Er werd in de jaren zestig uitgebreid feest gevierd op de muziek van het Quintet en dat kan nog immer. De groep kenmerkt zich van een opgewekte stijl, hoewel er zeker blues-invloeden in zijn te vinden. Sir Douglas Quintet is dus muziek waar je nauwelijks bezwaar tegen kan maken. ***
* Download Link : http://www.nzbindex.nl/release/95323884/Doug-Sahm-The-Sir-Douglas-Quintet-The-Best-Of-1968-1975-Doug-Sahm-The-Sir-Douglas-Quintet-The-Best-Of-1968-1975.nzb
Comments # 0