<< MP3 Het is goed dat er een auteursrechtenheffing (Radio 1) komt op audio- en videoapparatuur 28-03-2012
Het is goed dat er een auteursrechtenheffing (Radio 1) komt op audio- en videoapparatuur 28-03-2012
Category Sound
FormatMP3
SourceRadio
Bitrate192kbit
GenreCompilation
TypePodcast
Date 1 decade, 4 years
Size 37.42 MB
Website http://www.stand.nl/
Sender qkx (vB7wOQ)                
Searchengine Search
NZB NZB
Number of spamreports 5

Post Description

Het is goed dat er een auteursrechtenheffing (Radio 1) komt op audio- en videoapparatuur 28-03-2012

Artiesten en kunstenaars hebben recht op een vergoeding op apparaten waarop films en muziek opgeslagen kunnen worden. Dat heeft het Gerechtshof in Den Haag gisteren geoordeeld in een zaak die was aangespannen door acteurs en muzikanten. Tot nu toe kregen artiesten alleen een vergoeding via de thuiskopieheffing op lege cd's en dvd's. Volgens artiesten en hun belangenbehartigers wordt er echter steeds meer gedownload op moderne apparatuur.

Die zijn niet in de wet opgenomen waardoor artiesten inkomsten mislopen. Daarom eisten zij aanpassing van de wet en een vergoeding van de overheid. Daar is de rechter het dus mee eens. De uitspraak betekent dat apparaten zoals mp3-spelers en harddiskrecorders naar verwachting enkele tientjes duurder worden.

De politiek is nu aan zet om de nieuwe auteursrechtenheffing te regelen. Is het logisch dat de wet moet worden aangepast en dat consumenten ook een heffing moeten betalen op opname- en opslagapparatuur? Of is het onzin dat artiesten een vergoeding krijgen uit de verkoop van elektronica?

Comments # 0